torsdag 4 juni 2009

Ack den som ger sig i sitt sökande...

Ibland är det så att man letar efter en möbel som man en gång sett och blev förälskad i. I många många år har jag sökt efter stolar till vårat hem. Men de som nyproduceras kostar en förmögenhet styck och de antika stiger snabbt i pris på auktioner. Kanske just för att de alltid är så vackra i sin form.

Dessa underbara skapelser har jag sett och blev förälskad i...



Varianter dyker ofta upp i inrednings tidningar. Denna bild kommer från min favorit tidning Veranda, och jag bara älskar denna matsal. Har tidningen med denna bild liggande framme och tittar och inspireras utav den harmoniska färgsättningen och de vackra stolarna...



Ibland så hittar man någon enstaka stol och tänkte att man som på denna bild faktiskt kan blanda med olika former. Bara man gör om dem på samma sett så hör de genst mycket bättre ihop. Men fortfarande alldeles för dyra för min plånbok...



Men så en dag så hittade jag sex stycken som såldes i grupp på auktions huset Metropol. Och la ett bud som passade min plånbok. Jag trodde det inte var sant när jag sedan såg att de blev mina...



Sex stycken identiska från sent 1800-tal i Louis XV-stil. Ja tyget är slitet och inte det vackraste men de är i otroligt fint skick och nu har jag dem framme och går och känner och klämmer på dem för att få en känsla av hur de skulle kunna göras om. Bläddrar runt i mina tidningar för att bli inspirerad...



Det finns så många underbara sett så jag ska låta det ta lite tid innan jag bestämmer mig. Och många meter tyg kommer det att bli. Då gäller det att man i slutändan inte ångrar sig för så mycket tyg kommer att kosta lite grann...



Självklart får ni se senare när jag fixat till dem...

Önskar er en underbar dag...
Många varma hälsningar
Elin

18 kommentarer:

Sara sa...

Tack för den fina kommentaren. Vad många härliga bilder du visar.
Kram Sara

hemtrevnad marie sa...

Så roligt att du fann det du länge sökt...de är jättefina ...och jag bara älskar dina höga vackra fönster!!
kraam

Millygarden sa...

Hej Elin,

Din lägenhet är ju helt underbar så vackert och smakfullt inrett! jag blir lyrisk när jag ser dina fina bilder! Vackert! Stolarna är jättefina...ska bli kul och se när du fixat med dom!

Kram Marina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har fått tag i jättefina stolar, kommer och bli minst lika fint som på tidningsbilderna. Ska bli kul och se vad du gör med dom, så spännande och leta tyg..
Kram till dig
AnnaMaria

Helena sa...

Vilka fantastiskt fina stolar du visar! Ska bli kul att se sen när du fixat! Ha en fin dag! Kram Helena

Börjelundskan sa...

Hej igen Elin!

Vad gullig du är som vill hålla utkik efter såna ramar åt mig, kanske du har större tur än jag.
Vilken himla lyckos du är som har kommit över dessa stolar, jag skulle nog gå naken genom torget hemma för såna stolar (eeh vad sa jag, bäst att man passar sina ord) Skämt o sido, jag hade turen att ärva två såna efter min mormor, fast det är karmstolar, som åxå väntar på makeover. Fast dina är nog av äldre dato tror jag, jag ska schabba till mina ordentligt hade jag tänkt, hujeamej hon skulle
väl vända sig i graven om hon visste vad jag ska ta mig till med dom. Men jag tar risken. Önskar dig en härlig sommar .

Kraaam Cin

Vitt o Vältummat sa...

Grattis till ditt fynd! Dom är jättefina, stolarna! Hoppas du hittar ett fint tyg till dem. Fast det som sitter på ser inte så illa ut, åtminstone inte på bild...
Kram/Åsa

Anonym sa...

ÅÅÅ så fine de er!Og så fikk du tak i et helt sett:-) Jeg har bare en..:-(
Leiligheten din er jo så lekker at du kunne vært med i Veranda selv!
Ha en fin dag, klem Hege.

Roseny Crisp sa...

Olá Elin
Eu acho lindo esse estilo.
Parabéns!!
¸¸♥♥
Hello Elin
I think this beautiful style.
Congratulations!
¸¸♥♥

Vit som snö sa...

Jag tittar också efter karmstolar på auktioner men har också den erfarenheten att dom blir lätt för dyra.
Vad tur du hade! Man ska inte ge upp och heller inte betala överpriser, förr eller senare dyker det rätta upp!
Ha en härlig kväll! Kram Cilla

STENLYCKA sa...

Åhh vilken vacker grupp med stolar så vacker modell. Skall bli spännande att se vad du gör med dem.
Önskar dig en trevlig kväll!
KRAM

Cc sa...

Vad kul att du äntligen fick tag på dem, du har ett vackert hem, stilsnyggt och inte plåttrigt så de kommer göra sig fint. Kram

Viola sa...

Vilken flax du har...så vackra och passar din sitl så bra...förstår att du har översta bilden liggandes framme..själv så letar jag efter ett par stolar i bondrokoko som jag ska ha i hallen, kramen

♥SWEDSTRALIA♥ sa...

Valdigt stilfullt och vackert! Tank vilka fynd man kan gora. Manga kramar Ida/ Swedstralia

AGENT 77 sa...

Grattis fantastiska stolar, ibland ska man ha tur o de va ju meningen att du skulle ha dom..ser fram emot när du gjort om dem..ha fin helg..kram kram E

Anneli sa...

härligt stolinlägg...ser fram emot dina att beskåda...
ha det bra i helgen
kram
annelie

Anci sa...

Hej !
Jätteroligt att du har hittat det som du har sökt efter :) Jag skulle någon gång vilja hitta en gammal målning av en person från en annan tid.
Det är nog bra att låta stolarna stå till sig och välja tyg så småningom. Det kommer att bli underbart vackert.

Ha en skön helg !

Kram

Forførende Farger sa...

Så hyggelig at du lyktes langt om lenge med å skaffe deg de stolene du har drømt om.
Og de var ordentlig flotte!!!
Jeg likte tøyet de er trekt med også. Men som jeg forstår så er det desverre ganske slitt.
Uff ja stoff er svindyrt. De stoffene jeg liker, koster fra 1500 NOK og oppover, og da blir det fort riktig så dyrt å trekke om.

Ha en fin helg!