söndag 7 juni 2009

Så skönt att få göra färdigt...



Tack för alla underbara kommentarer om min hall. Att få en sån förändring med bara lite tyger och ny plockade blommor det är så kul. Nu har jag äntligen blivit färdig med vårt soffbord om väntat länge med bara grundfärgen på... Så himla skönt att få bli klar med en sak och kan då bocka av det på "att göra listan". Riktigt patinerat och slitet skulle det bli och så här såg det ut innan...



Från början var bordet mörkbrunt nästan tigrerat och fick sig först ett lager ljusgrå färg relativt slarvigt på målat. Sedan skrapade jag av lite på kanterna med en kniv. Eftersom bordet redan var så mörkt till grunden så behövde jag inte förmåla i svart eller mörkbrunt som man kan göra annars...



Fortsatte sedan med att med olika pigment färger, matt interiör lack och svamp för att få en ned smutsad yta. Bara att doppa smeta och kladda på olika ställen.



Och till sist så doppade jag svampen i vit färg försiktigt och svampade ut för att ge bordet en lite ljusare ton och för att få fram ornamenten fint. Jag valde att blanda ut den vita färgen med vatten och svampade i flera lager tills jag kände mig nöjd.

Här är några bilder på detaljerna...






Och så här blev resultatet, ett skönt slitet bord där detaljerna får komma fram...



Nu ska jag försöka packa i ordning för på tisdag morgon följer jag och Dante med min kära mor som ska tillbaka till Gotland. Vår hund Dante ska få följa med dit för första gången och jag tror att han kommer att älska det. Men det blir ingen tid där för att ta det lugnt utan det blir arbete på en gång, då jag och min mor ska ställa till med en loppis på hennes gård... Det ska bli så kul och förhoppnings vis så hittar jag någonting att ta med hem själv. Det finns mycket fina saker i hennes gömmor...
Önskar en en underbar fortsättning på helgen
Många varma kramar
Elin

19 kommentarer:

Vitt o Vältummat sa...

Bordet är jättefint och jag tycker det är så kul med beskrivningar på hur man har gjort för att få till det. Lägger det på minnet!!
Ha det så gott på Gotland
Kram/Åsa

Forførende Farger sa...

Jeg falt helt i staver over det vakre bordet!
Nydelig ornamenter og utskjæringer. Helt etter min smak ;-) Løveføttene er prikken over i-en.
Har dere hus på Gotland?
I fjor tilbrakte vi 2 uker på denne fantastiske øya. (Samt en tur innom Fårø som jeg likte minst like godt) Vi bodde på Østsiden av øya, men dro rundt overalt. Var bl.a å kikket på samlingen av Gotlandsrussen og stakk samtidig innom planteskolen som bare selger pelargonium. Tror de hadde over 800 sorter! Vi var også på en lokal bygdefest hvor de serverte det beste fårekjøttet jeg noen gang har smakt!!!
Visby var også en opplevelse med de små og trange gatene, de gamle husene og de bittesmå velstelte hagene.
Gotland frister absolutt til et nytt besøk.

Ha en fin søndag!
Klem

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men så fint du målat! Tror bara du har vackra möbler. Det här var jätteläckert, så nätt och lättplacerat. Kollade in en tjusig hall, inlägget under också.
Ha en fin söndag-em
Kram till dig
AnnaMaria

Home No.1 sa...

Hej ...jättesnyggt verkligen kanske någo för mig att måla på det sättet har nämligen ett liknande bord står i källaren=)
Och "grejen" finns att beställa i min webbutik nu!
Nu lägger jag dig i länklistan när jag äntligen hittat tillbaka till dig!!!
Kram Annica.

Tiina of livingConcept sa...

Hej Elin,
tack för dina fina ord på min blogg! Jättekul att hitta hit, du har otrligt mycket vackert här och vi har uppenbarligen samma sak väd gäller möbler! Jag ska läsa vidare och bli inpirerad. Ha en supersöndag!

otoño sa...

Elin, thank you for your comment. I'll try to write comments in English. I really like your crafts. I took a course on aging furniture, and I love to do it,too.Warm hugs, Olga.

STENLYCKA sa...

Vad fint bordet blev och vad duktig du är på att måla, skrapa och fixa. Det ser verkligen gammalt och nött ut.
Ha det så trevligt på gotland och med loppiset.
Kram

Anci sa...

Bordet är så fint och vad du är duktig på att måla ! Sådana där finesser kan inte jag :)
Jag håller med dig om att det är skönt att bocka av på "att göra-listan".

Ha det så skönt på Gotland !

Kram

Cc sa...

'oj,oj vad du är duktig! Vad har du för yrke? Helt underbart blev bordet. Kram

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad fint det blev!! Vilket jobb - så många moment! Är du utbildad inom sådant eller? Det låter nästan så... jag målar bara rakt på med linoljefärg jag. Skaver lite där det behövs. Men det blev himla fint på det sättet du gjort!

Och hallen! HALLEN - så fin den är! :) Wow.

Kram Jenny

Hanna sa...

Hej! Vad kul att du hittade till mig,annars hade jag ju inte sett ditt fina hem. Imorrn när mina barn har gått till skolan ska jag sätta mig med en kopp kaffe och gå igenom hela din blogg. Du har så mycket fint. Kram Hanna

Börjelundskan sa...

Hej igen Elin!

Tack för din kommentar. Jag kan inte se mig mätt på din blogg, du har så otroligt fint, det känns som man tittar i ett exklusivt magasin. Du måste jobba med inredning eller nåt. Bordet äääälskar jag, Jag kan sitta hur
länge som helst och njuta av dina bilder, tack för att du delar med dig av ditt fina hem.

Kraam Cin

Vit som snö sa...

Hej Elin! Så otroligt lyckat resultat på bordet! Du har verkligen fått fram alla detaljerna! Det är såå vackert!
Gotland låter härligt! O loppis också;-) Ha så kul!
Kram Cilla

Wee Mary sa...

Hej!
Bordet är verkligen underbart!
Jag slutar aldrig förvånas över vilken skillnad det gör när man gör om en möbel med färg och lite pill.
Ha det så härligt på Gotland.
/Kram,
Marie

Anneli sa...

Det bordet ger verkligen en "vill ha" känsla...det blev såå fint...du är jätteduktig på att måla...
Verkligen Jättekul att du gillar mina Myror..de är roliga att måla och de kan dyka upp lite då och då...
Tack snälla du...:-)
Kramar
annelie

AGENT 77 sa...

hej Elin hoppas att du har det gott o jag verkligen älskar dina vackra foton syns att du är duktig fotograf..så vackra bilder,du får alltid till det,läckert..tack för din fina kommentar..Trevlig midsommar!! stor kram E

Tiina of livingConcept sa...

oj vad fint!! det där borde jag har gjort med mitt bord... nu blev det helvitt men jag får väl försöka hitta ett nytt objekt att fixa :)

http://liviaconcepts.blogspot.com/2009/06/remake-old-table-becomes-new-table.html

Lisa Söderberg sa...

Jag är överlycklig över dina beskrivningar om hur du gjorde bordet. Otroligt vackert! En sak jag önskar är lite mer beskrivning över färgval och vilka typer av färg du använder, matt, blank, märke, oljefärg, vettenfärg osv. Jag älskar denna blogg! Jag har fått blodad tand och nu vill jag bara sätta igång med tusen objekt.

Anonym sa...

Oj, oj, så fint bordet blev. Blir helt klart inspirerad när jag läser din blogg. Älskar blandningen av elegant och "slitet".