torsdag 9 april 2009

Ränder uppåt väggarna...

Jag blev så inspirerad utav Elizabetth med bloggen Design by E när hon målade ränder på en vägg, det blev så snyggt och hittade också många vackra bilder på nätet av väggar med målade ränder...

Och tänkte att det vore kul att dela med sig utav dem...
Kanske är det någon som funderat på detta och som kan behöva lite ideèr.
Eller så kanske just du inte alls tänkt dig detta tidigare men nu börjar få en känsla för ränder...

Riktigt snyggt och stilrent är det och kan förändra ett rums höjd eller längd drastiskt...

Ögonen har en tendens att följa linjerna och skulle du vilja skapa en illusion om att det egentligen är högre i tak, måla lodräta ränder. Gör man detta på alla väggar i ett rum blir rummet mindre men med högt i tak. Är rummet redan litet så kanske en fondvägg passar bättre.
Vill du istället göra så att en korridor känns längre eller göra så att ett rum eller vägg känns bredare, måla vågräta ränder för att skapa detta.

Som här, en kort vägg känns genast mycket bredare och så snyggt med vitt och beige.



Och med hjälp av ränderna och de långa gardinerna så känns takhöjden som nästan tre meter.



Så snygg hall, de vita detaljerna kommer verkligen fram med lite mörkare väggar.



Stilrent med breda rändrer...



Tycker man att det verkar knepigt med att måla så finns det många snygga tapeter att välja bland...



Snyggt...



Tunna ränder som här känns mer försiktigt men förmedlar samma känsla av högre i tak...



Stilrent med mixade ränder i gråa toner...



Wow, vilken hall och genast känns det som att hallen är mycket längre...



Rummet känns mindre men takhöjden blev enormt hög...



Så fint med ton i ton ränder...



Knappt så att man ser ränderna, men så snyggt...



Oj kolla denna, vilken underbar idè att måla ränder i ett skåp...
Super snyggt...



Lyxigt med varvat i guld...



Så fint och friskt med vitt och pastell grönt...



Och här, till dig som har ett mycket trist golv... måla ränder...
Men tänk på hur du placerar dem för att göra rummet längre eller bredare.
Här känns rummet betydligt längre än vad det är och känslan förstärks utav de vita panelerna på väggarna.



Snyggt med bara en del av väggen...



Så fint med ton i ton det ger ett mycket mjukare intryck och så fiffigt att måla in strömbrytaren så att inget distraherar ränderna...



Kraft fullt intryck med skarpa kontraster...



Svart och vitt är verkligen stilrent och för den som verkligen vågar ta i...
Här kommer lite fler exempel på just svart och vitt...



Klassiskt med ränder i badrummet...



Verkligen vågat när ränderna fortsätter ut på golvet...



För att dempa ned ränderna har en fondvägg i mjukare mönstrat fått hjälpa till... Så vackert...



Så snyggt med lite bredare ränder, ger ett lite lugnare intryck och liknar de som Elizabetth målat hemma hos sig...



Oj, helt galet när ränderna går emot stukaturerna...



Stilrent men lite så att man har svårt att koncentrera blicken...



Idag blir det att gå på kalas då min stora systers dotter fyller 18år...
Men det blir riktigt trevligt att få träffas och min kära mor har kommit upp från gotland för att vara med...

Och i morgon åker hon tillbaka igen och jag följer med, jag behöver lite semester och det ska bli underbart härligt att få möta våren där...
Tydligen så spirar det i rabatterna för fullt...

Och så ska jag göra någonting helt galet där...
Jag ska nämnligen gå på en visning av en gård som ligger i närheten.
Jätte stor med ett vackert boningshus från 1800 talet, mitt drömhus är till salu och jag känner mig sugen...

Mer om detta när jag kommit tillbaka...
Ha en riktigt trevlig påsk...

Många kramar
Elin

5 kommentarer:

AGENT 77 sa...

WOWowoowow jag ÄLSKAR denna stil...så himla snyggt alltså!!tack för din fina kommentar,blir så glad...hoppas du får en härlig påsk, Glad påsk!!!

kramar E

AGENT 77 sa...

Tack va kul att du kikat in i shopen, jag har inte gått ut med än att den klar,för jag har massa som ska läggas ut o sen ska jag ju hinna sy upp alla olika modeller osv, har inte heller pris satt eller hunnit med me än,men ska göra de snart..men du är välkommen om du hittar nått sen som du intresserad av..ha de gott kramar E

Stenlycka sa...

Det låter trevlig att resa till vackra Gotland och det låter jätte spännande med gården som du skall titta på.
Ha nu en riktig skön påsk och var rädd om dig!
Många påskkramar från Stenlycka

Anonym sa...

Hej! Dina inlägg är alltid så inspirerande och genomtänkta! Fantastiskt att läsa. Jag håller med dig om att det är ursnyggt.
Påskkramar från Malin

Unknown sa...

Oj, vilka vackra bilder du bjuder på!! Hoppas du får det bra på gotland, spännande o gå på visning! Glad påsk! Kram Lenita